Tudatosság az egészségben – figyeljünk a részletekre!

Mostanában nagyon divatos az egészséges életmód. Ez közhelyesen hangzik, de a divatos szót itt a szó szoros értelmében kell érteni.

Ha elmész egy plázába, de csak ezért oda, hogy sok embert láss, és átfogó tanulmányt tudj készíteni és az éttermi részeknél szétnézel, láthatod, hogy szinte minden második hamburger evő ember mellett ül valaki, aki valami zöldet majszol főleg a fiatalok közül. Nem sportszeletet, az már nem menő. Salátát. Ha adott esetben oda is mész és megkérdezed, hogy miért eszi ezt, akkor azt fogja mondani, hogy mert egészséges életmódot él és diétázik. De ha jobban belemennél a témába, és feltennéd azt a 10 pontos kérdést, hogy „miért?”, a válasz az lenne nagy valószínűséggel, hogy ne hízzak el. És ennyi. Semmi több. Mert ebben a felszínes világban csak az számít, ami látszik. De hogy mit rejt a felszín, azt a többség nem tudja.

Nyilván, nem azt látom problémának, hogy a fiatalok újabban edzőterembe járnak és zöldséget esznek. Ez egy szuper irány, és ha már annyiszor szapuljuk őket azért, mert sokat mobiloznak, meg anyagias és felszínes az értékrendjük, akkor dicsérjük is meg őket azért, ha valamit jól csinálnak. Az egészséges életmód jó. A tudatos életmód meg még jobb lenne. Nem akarok nagy elvárásokat támasztani, de ha nem csak folyton az folyna a csapból is, hogy legyél csini meg gazdag, hanem valaki elmagyarázná ezeknek a majdnem gyerekeknek, hogy mit jelent az egészség, vagy annak hiánya, nevelhetnénk belőlük gondolkodó, okos felnőtteket.

Például, én fontosnak tartanám, hogy tudják, hogy a vitamint nem azért kell beszedni, mert anya azt mondta, meg nem is azért, mert nem szereti a répát se az almát, hanem inkább azért, mert bizonyos hiánybetegségek nagyon komoly betegségekhez vezethetnek.

Elmondanám azt is, hogy sportolni nem azért jó, mert az izmos pasik szexibbek, a kerekfenekű lányok kapósabbak, hanem azért, mert erős vázizomzat nélkül a sok mobilozás közben meg fognak görbülni, és ha nincs erőnlétük, akkor egyszer majd azon kapják magukat, hogy ha előbb utóbb nekik lesz gyerekük, nem fognak tudni vele elmenni a játszótérre se.

Ugyan, hol van az még? …Merülhet fel a kérdés. És meg is mondom a választ: sokkal közelebb, mint gondolná bárki is.

És ha már az edzésnél tartunk: felmerült bennem mostanában a kérdés, hogy ha az izmokra ekkora hangsúlyt fektet mindenki, miért nem törődik senki az ízületekkel? Mert azt mindenki tudja, hogy ha súlyokat emelget, akkor kikerekedik, de azt tudja valaki, hogy ha nem törődik a porcokkal, akkor nem fog tudni egy idő után felállni se?

Pedig ez az igazság. Szerintem, ha megkérdeznénk a fiatalokat arról, hogy kinek kell porcerősítőt szednie, tízből kilenc tutira azt válaszolná, hogy az időseknek meg a betegeknek. Pedig ez nem így van.

Sajnos a porckopás egy olyan folyamat, amit ha időben nem kezdünk megelőzni, visszafordíthatatlan károsodásokat szenvedhetünk.

Fontos hangsúlyozni tehát, hogy ezekkel a részeinkkel is törődnünk kell. Hogy hogyan? Szenteljünk ennek a sokak által elhanyagolt területnek egy kicsi figyelmet most.

Mit tehetünk a porcaink egészségéért?

Nagyon sokat. Első és legfontosabb a megfelelő folyadék bevitel. Lassan itt a nyár, a meleg, folyamatosan oda kell figyelnünk, hogy mennyit iszunk. A porcoknak ez kifejezetten fontos, hiszen ha kiszáradnak, sokkal könnyebben elkopnak, és mint ahogyan említettem, nem lehet már a folyamatot visszafordítani. Az ízületek 80 %-ban vízből állnak, és fontos, hogy a nedvességük megmaradjon.

Fontos a helyes táplálkozás is. És nem csak azért, hogy ne hízzunk el, bár itt ennek is szerepe lehet. Az elhízás nem csak optikai probléma. A plusz súlyt, amit felszedtünk, cipelnünk is kell. És ez megterheli az ízületeket is. Ha nehezebbek vagyunk a kelleténél, jobban egymásnak feszülnek és gyorsabban elkopnak, tehát tegyünk egy szívességet magunknak és táplálkozzunk helyesen.

És itt helyes alatt azt értem, hogy alapvetően lúgos kémhatású élelmiszereket fogyasszunk, mint a zöldségek, halfélék, rostban gazdag élelmiszerek. Kerüljük a nehéz, zsíros húsokat és leginkább a cukrot tartalmazó ételeket.

Ha sportot fontolgatunk, mielőtt belevágunk, tájékozódjunk. Fontos, hogy minden gyakorlatot szabályosan végezzünk. Igyekezzünk ízületkímélő gyakorlatokat végezni, ha esetlegesen már vannak problémáink, akkor mindenképpen tartózkodjunk a terheléstől. Az úszás és a biciklizés például kifejezetten ízület kímélő sportok.

Ha ezeket betartjuk, már nagyon sokat tettünk a porcok egészségéért.

Aki még ennél is többet szeretne tenni, annak lehetősége van porcerősítő készítmények vásárlására. És valóban, nem csak a nagyszülőknek van erre szüksége. A porcokat táplálni kell. Szokták mondani, hogy a megelőzés a legjobb gyógymód, vegyük ezt komolyan, ne várjuk meg, hogy baj legyen, tegyünk az egészségünkért.

Rengeteg féle porcerősítő készítmény kapható, ezek közül szabadon válogathatunk, de mielőtt bármelyik szedését elkezdenénk, mindenképpen konzultálnunk kell orvossal.

És ha már a fiatalokkal és a mobilozással kezdtem az irományom, hallottunk már az online patikákról?

Interneten keresztül lehet gyógy készítményeket rendelni, és tanácsokat kérni róluk. Sőt, még blogot is találunk az oldalon, ahol rengeteg hiteles információt és ötletet találunk az egészségünk fenntartásához.

Tehát ha ki tudunk szabadulni a közösségi oldalak bűvköréből, böngészhetünk a neten ezekben a témákban is és akár meg is tudunk vásárolni mindent, amire szükségünk van.

Terjesszük ezt barátaink, ismerőseink körében és figyeljünk oda egymásra is, ne csak magunkra.

És nem győzöm hangsúlyozni, legyen a cél a tudatosság. nem csak az a fontos, hogy teszünk-e magunkért, hanem az is, hogy mit teszünk és hogyan tesszük azt.